Uitbundige Messiah door Exspecto

In de Johanneskerk te Heerde vierde het gemengd koor Exspecto haar 30-jarig bestaan met een prachtige uitvoering van de Messiah van Händel. Geheel volgens de oude traditie werd dit stuk tijdens de lijdenstijd geprogrammeerd, hoewel een uitvoering rond de kersttijd ook niet ongewoon is.

Händel (tijdgenoot van Bach), die dit stuk in 1741 schreef, had de eerste 50 jaar van z’n leven voornamelijk opera’s geschreven. Mede door de afnemende belangstelling voor de Italiaanse opera in Londen, waar hij woonde, begon hij oratoria te schrijven. Net als zijn andere grotere werken had Händel weinig tijd nodig, de Messiah werd in 3 weken voltooid, een wonder op zich. De Messiah was vanaf de eerste uitvoering een succes en is sindsdien niet meer weg te denken uit concertzalen en kerken. Met deze ononderbroken uitvoeringspraktijk onderscheidt zich de Messiah van andere grote oratoria, zoals de Mattheus Passion van Bach, die jarenlang onder het stof verdween.

Exspecto liet horen een stevig koor te zijn. De diverse koordelen werden met een homogeen geluid gebracht. Er was goede samenhang. Het koorgeluid bouwde op de voortreffelijk gezongen tenorpartijen, maar ook de sopranen gaven blijk van goede beheersing van stemmen. Wat opviel was de zorgvuldig en mooi gezongen colloraturen, voorwaarde om de Messiah goed te kunnen zingen. Het orkest Kammerphilharmonie Emsland was in vorm. De gevarieerde begeleidingen die Händel schreef werden meestal met zorg uitgevoerd. Helaas hadden strijkers moeite met de inzet van een van de bas-aria’s.

Bij de solisten viel sopraan Klaartje van Veldhoven op. Haar geluid was fris en helder en haar partijen goed verstaanbaar. Ze kwam zeer overtuigend over. Mezzosopraan Petra Stoute viel op door haar prettige, warme klank. Het leek erop alsof ze na de eerste altsoli zelfverzekerder werd. Haar prachtige stemgeluid paste mooi bij de alt-aria’s. Ira Spaulding maakte als bas indruk met zijn expressieve wijze van zingen. Een van zijn mooiste aria’s was: ‘The trumpet shall sound’ waar zijn warme stemgeluid, omspeelt door een voortreffelijk gespeelde trompetsolo, de zaal vulde. De uit IJsland afkomstige tenor Eyjólfur Eyjólfsson had een heldere en toegankelijke zangwijze. Zijn ontspannen, en bijna vrolijke manier van zingen viel op. Het – waarschijnlijk – IJslandse accent, waarmee de Engelse teksten werden gezongen, leek de luisteraars niet te hinderen.

Dirigent Wolfried Kaper leidde koor en orkest met rustige directie door de partituur. Voor bezoekers had hij luistertips bij diverse onderdelen in het programmaboekje geschreven, iets dat werd gewaardeerd. Na een indrukwekkend ‘Amen’, dat tot de langste afsluitende ‘Amens’ uit de oratoria behoort, was er terecht applaus voor een voortreffelijke prestatie van Exspecto. Een felicitatie voor haar 30-jarig bestaan is op z’n plaats en het is te hopen dat dit koor nog vele jaren producties als deze in de regio zal laten horen.

Tekst: Erik de Leeuw
Fotografie: Willem Veldkamp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.